Jay-Z i Despacito: Snaga radija i rušenje jezičnih barijera
iHeartRadio, medijska platforma najveće svjetske radijske kompanije, bila je glavni medijski partner izlaska albuma ‘4:44′. Ploču potpisuje hip-hop veteran i neosporna ikona suvremene pop kulture, američki reper JAY-Z. I taj podatak, zaogrnut činjenicom kako je odluku o poslovnom partnerstvu donio jedan od najvećih biznismena industrije zabave u svijetu, podvlači kolika je snaga i koliki je utjecaj američke radijske industrije trenutka. Jer, pojava nove kolekcije takvog sudionika popularne umjetnosti jedan je od super važnih događaja u glazbenoj industriji ove godine i zaslužuje našu posvemašnju pažnju.
‘Novi album JAY-Z-ja donosi njegovu ispriku Beyonce’, pisalo je u jednome od naših tweetova prošlog petka. I nismo bili jedini koji smo to učinili putem Twittera. Izlazak ploče jednoga od najprodavanijih izvođača suvremene popularne glazbe u povijesti – prema službenim podacima, hip hop biznismen prodao je više od 100 milijuna albuma širom svijeta – izazvao je najveći interes na društvenim mrežama još od prošlogodišnje ploče njegove supruge.
I to nisu jedine poveznice koje vežu ‘Lemonade’ i ‘4:44′. Ima ih podosta.
Billboard ih je, recimo, pronašao u uvodnoj ‘Kill Jay Z’ s referencom na skandal iz lifta u kojemu je svojedobno sudjelovala Solange Knowles. I naslovnoj temi ‘4:44′ koja je direktan odgovor na Beyoncein singl ‘Sorry’. Jednako kao i u temi ‘Family Feud’ u kojoj gospođa Knowles-Carter i sudjeluje.
I zato se prvi studijski rad JAY-Z-ja u četiri godine i prvi album koji je snimio surađujući sa samo jednim producentom – čikaškom super cijenjenom glavom No I.D.-jem – doima kao ispovjedno djelo ispunjeno životnošću, suočavanjem s greškama iz prošlosti, familijarnom situacijom, međugeneracijskim sukobima u hip-hopu, Kanye Westom, svojim statusom i promjenama kroz koje prolazi ili će proći. Britanski The Telegraph će reći kako se radio o ‘jednom od najzrelijih albuma u povijesti’, a Rolling Stone podvući kako je ova ‘oda privatnom partnerstvu i obitelji primjer kako ranjivost može stvoriti istinski izvrsnu umjetnost’.
Naziv albuma je također osoban. Pjesma ‘4:44′ je svoje ime dobila, jer je napisana odmah pop reperovu buđenju, u 4:44 ujutro. Za ovu stvar je JAY-Z u intervjuu za iHeartRadio rekao kako je ‘snažna pjesma’ i, citiramo, ‘jedna od najboljih koje sam napisao’. Producent No I.D. je, tražeći inspiraciju za rad s JAY-Z-jem, preslušavao njegov ‘Blueprint’, jednako kao i radove Marvina Gayea, Ushera i Kanye Westa. Na taj način je pokušavao, kako je istaknuo, izbjeći greške koje je radio na svojim ranijim produkcijama. I tek tada je pristao sudjelovati u ploči koju su, svojim gostovanjem, obogatili Frank Ocean, Damian Marley, Beyonce, Kim Burrell, The-Dream, kći Blue Ivy i reperova majka Gloria Carter. Od semplova i pjesama koje su korištene vrijedi izdvojiti radove koje rukopisom i izvedbom potpisuju Stevie Wonder, Donny Hathaway, Nina Simone i Randy Newman.
‘Preslušao sam album ‘4:44′ dobrih petnaest puta otkada je objavljen’, napisao je na Twitteru Shea Serrano, autor djela ‘The Rap Year Book’, ‘i mogu s punim uvjerenjem reći kako je fenomenalan’. Stoga i preporuka Airplay Radio Charta glasi: preslušati kolekciju JAY-Z-ja petnaest puta odmah i u slijedećih 444 preslušavanja uživati.
I prepoznavati životne lekcije koje ‘4:44′ sa sobom nosi.
Radijske lekcije, pak, na vidjelo donose ono što će britanski Guardian nazvati rušenjem glazbenih jezičnih barijera u svijetu – ‘Despacito’ sakuplja brojke gledanosti na YouTubeu i emitiranja u programima radijskih stanica širom svijeta. Hrvatska pritom potvrđuje pravilo. Četvrti tjedan zaredom singl Luisa Fonsija predvodi izvještaj Airplay Radio Charta, koji donose HR2 i Hrvatska diskografska udruga. S čvrstom tendencijom da na vrhu i ostane tijekom ovih ljetnih tjedana i mjeseci.
Goran Komerički
radijski producent