Svjetski dan radija: Uspon audio sadržaja
Među pet najvažnijih medijskih marketinških alata za ovu godinu nalazi se brendiranje podcasta, objavio je portal Inside Radio uz dodatak upućen vlasnicima američkih radijskih stanica: ‘Formatiranje je out, podcast je in.’ I ti podaci – servirani u siječnju – naslanjaju se na podatke pristigle s najvećih medijskih tržišta. A oni govore kako radijska medijska platforma dostiže nove rekorde poslovanja i utjecaja. I raste u skladu s aktivnim usklađivanjem sa životnim navikama ljudi u digitalnome dobu. Zajedno s novim izazovima, novim dostignućima i novim mogućnostima. A ti izazovi, ta dostignuća i te mogućnosti sve više se usmjeravaju na audio. A obilježavanje Svjetskoga dana radija daje nam priliku da ove trendove u globalnim navikama, medijskim i marketinškim komunikacijama ponovno podvučemo.
Jer, audio sadržaji su prošle godine potpuno zavladali hijerarhijom sadržaja ljudi svijeta, a slušanje glazbe u iznimnom je porastu. Istraživanje agencije Nielsen pokazalo je kako prosječan čovjek u Americi glazbu sluša trideset i dva sata tjedno što je porast od sedam sati u dvije godine. Istovremeno, radio je na području Sjedinjenih Država postao medijskom platformom s najvećim marketinškim dosegom i sa svojih 93 posto dostupnosti nadmašio je televiziju za punih četiri posto.
Lewis Carnie, urednik BBC-jeva Radija 2 i specijaliziranog glazbenog kanala BBC Radio 6 Music, ističe kako je uloga radija u svakodnevici iznimno velika. Kao voditelj najuspješnijeg radijskog kanala u Europi ponosno će dodati kako je radio ‘važan način komuniciranja i ljudi ga vole’ i dodao: ‘Televizija je postala vrlo raznovrsna i rascjepkana, a radio nije i to mu je prednost.’
I to je trend koji traje.
Kada su pretprošle jeseni poslovnoj i inoj javnosti servirani podaci kako je američki iHeartRadio Music Festival u dva rujanska dana i dvije noći skupio šest i pol milijardi impresija na društvenim mrežama, iznenađenje je bilo veliko. A nevjerica posvemašnja. Jer događaj u organizaciji vodeće američke radijske kompanije iHeartMedia time je nadmašio SuperBowl, neprikosnoveni lider sportskog natjecanja, glazbene zabave, medijske potražnje i marketinškog prestiža.
S druge strane, britanska medijska kompanija Global Media Entertainment – koja u svojemu portfelju, između ostaloga, ima stanice Capital Radio, Classic FM, LBC, i Heart – početkom ovoga siječnja objavila porast prihoda od marketinga u jednoj godini za dvanaest milijuna funti.
I zato riječ radio danas poprima novo značenje.
Jer, radio je sasvim vintage, ali i ‘slijedeća velika stvar’ u svijetu medija. O tome je začuđenom skupu domaćih marketinških stručnjaka još 2006. godine u Zagrebu govorio Philip Kotler. A tako govore podaci, uče nas naše navike i govore aktualna istraživanja. Kompanija Procter & Gamble objavila je kako napušta oglašavanje na Facebooku i novac preusmjerava u radijske sadržaje. Menadžeri kompanije obavijestili su novinare poslovnih magazina kako je odluka temeljena na nezadovoljavajućem rezultatu promoviranja po Facebooku. Marketinški konzultant i sveučilišni profesor Dick Taylor prisnažio je radijsku pobjedu pričom kako je P&G cijelo stoljeće perjanica prepoznavanja medijskih trendova. Paste za zube, brijači aparati i dječje pelene su, naime, od dvadesetih prošloga stoljeća pažljivo odabirali platformu putem koje bi damama i gospodi poručivali što im je najbolje koristiti u njihovu životu.
I kada su oni išli, slijedili su ih drugi.
Na radijskom festivalu RadioCity Milano izvršna direktorica Radija Canada CBC English Service Susan Marjetti izvijestila nas je u eteru HR2 kako radio u Kanadi postiže iznimne rezultate. U linearnom slušanju i slušanju radijskih podcasta. ‘Kanađani slušaju radio i audio u digitalnom svijetu u rekordnim brojkama’, istaknula je, ‘u prošloj godini s naše platforme za podcaste, platforme CBC Radio, downloadano je preko 100 milijuna puta. A u Kanadi ima 40 milijuna ljudi. To je zapanjujuće.’
Podsjetimo se kako je izvještaj američke agencije Nielsen pokazalo da je ‘slušanje radija je i dalje glavni način na koji ljudi otkrivaju novu glazbu’. I to u vremenu kada streaming servisi također doživljaju snažan uspon. Radio i dalje dominira automobilom premda nove tehnologije i novi uređaji omogućuju slušateljima da konzumiraju glazbu gdje bilo i kako bilo: na pametnom telefonu, tabletu, desktop kompjutoru, uživo ili u obliku podcasta, putem zaslona na IPTV platformama i pomoću radijskih aplikacija. Primjerice, čak 72 posto ljudi glazbu u automobilu sluša putem radija.
Istovremeno, izrazito je značajno kako 37 posto slušatelja glazbe ističe da im je jedna od najdražih stvari na tradicionalnom radiju – radijski DJ sa svojom selekcijom i prezentacijom pjesama u eteru. I to je podatak koji izaziva pozornost. Jer, glazba je samo dio privlačnosti radijskih programa. Čovjek u eteru je iznimno važan, ističe Lewis Carnie u odgovoru na pitanje o tome što je najvažnije za uspjeh radija: ‘Glazba je vrlo važna, ali nije najvažnija. Za nas su najvažniji ljudi koji prezentiraju. Recimo ‘Doručak s Chrisom Evansom’. Chris je ekstremno popularan zabavljač, ili Ken Bruce, Steve Wright, cijeli dnevni tim, to su sve veliki zabavljači.’
I to je trenutak u kojemu valja podsjetiti kako u hijerarhiji najuspješnijih poslovnih modela radijskih stanica u Sjedinjenim Državama vodi country format koji bi kod nas bio usporediv s domestic odnosno radijskim formatom domaće glazbe. Drugi po snazi je poslovni model govornog News/Talk radija, a na trećemu mjestu su radijske stanice koje emitiraju aktualne pop hitove tzv. CHR odnosno Cotemporary Hits Radio. Glazbeni format radijske stanice kakve najčešće nalazimo u našoj zemlji – tzv. Adult + 80s – nalazi se tek na šesnaestom mjestu po traženosti odnosno uspješnosti poslovnih modela američkih radijskih stanica.
U tjednu kada smo proslavili Svjetski dan radija, pak, domaćim radijskim eterom vlada jedan od najvećih američkih zabavljača trenutka, umjetnik kojega iznimno cijeni i Quincy Jones. Pjesma ‘Finesse’ u izvedbi Brune Marsa i Cardi B predvodi Airplay Radio Chart, top listu HR2 i Hrvatske diskografske udruge, drugi tjedan u nizu.
Goran Komerički,
radijski producent