Otkrivanje nove glazbe: Radijski programi, Metacritic i Kelela
Jeste li primijetili kako je listopad – premda obojan jarkim jesenjim bojama – mjesec koji voli zakomplicirati stvari. I kako smo sami – ionako utegnuti u labirinte vlastitih nedoumica – počeli zahtjevno činiti još zamršenijim naširoko dijeleći savjete o tome kako je jednostavno, zapravo, najbolje. Poput one kada ćemo svakome – ali baš svakome – dobronamjerno tepati kako je pušenje najveća pošast ovoga svijeta, a sami zauzdati dvije kutije dnevno. Ili frendicama na trač partiji objašnjavati kako su zeleni smoothieji obavezno štivo zdravog života, a na putu do posla žvaknuti buhtlu sa sirom. Onako usput.
A stvari su tako jednostavne. Treba samo pronaći pravi put.
Kod glazbe, primjerice, pronaći radijsku stanicu koja nam je zvukom draga i DJ-ja-prezentera-autora-kritičara koji nam je ukusu blizak. Pa će nas on uputiti u sve najbolje od novoga što se na meniju nudi. Zato je – i prema posljednjem Nielsenovu istraživanju – radio najvažniji izvor ljudi pri otkrivanju nove glazbe, a radijski DJ ona tekovina koja je posebno važna pri slušanju FM/AM radija. U glazbenoj šumi, naime, valja pronaći stabla. Onoliko visoka i razgranata, koliko odgovaraju našem glazbenom hladu ili estetici ukusa našega uha. I zato su na posebnoj cijeni selektori i glasovi koji te selekcije znaju na odgovarajući način prezentirati. A u toj cijeni i glazbena dostignuća igraju zamjetnu ulogu. Onih s visokim ocjenama naslušanih ljudi koji u albumima traže umjetničku katarzu. A takvih je – ako je suditi po internetskom agregatu Metacritic – sve više. Jer je produkcija velika, a kreacija zamjetno napredna. Samo u tri tjedna rujna je, primjerice, broj albuma različitih žanrova koji su dobili ukupan zbir 80 od 100 ili više, dosegao brojku podosta veću od dvadeset.
Puno? Jest. Ali, sve te ploče imaju svoje inventivno zašto i kreativno zato.
Evo, recimo. The A.V. Club ističe eleganciju i umjetničku sofisticiranost rock grupe The Horrors. Članovi post-punk sastava Protomartyr dolaze iz Detrioita. Njihov četvrti album ‘Relatives in Descent’ opće je prihvaćeno djelo glazbene apokalipse koje, podvlači ‘Drowned In Sound’, zvukom i stilom donosi na pozornicu Nicka Cavea nove generacije. Album ‘Tell Me You Love’ pop zvijezde Demi Lovato je sexy, catchy, zabavan i smion, ističe Los Angeles Times, Pa onda Liam Gallagher. Internetski portal All Music objavio je kako ploča ‘As You Were’ donosi dvostruki povratak – reartikulaciju Liamove opsesije zvukom šezdesetih, glazbene opsesije kojoj smo prisustvovali u devedesetima. Re-TROS iz Kine savršena su post-punk kombinacija zvukova grupa LCD Soundsystem i Public Image Ltd, a Wolf Alice alternativni rock u kojemu pronalazimo puteve vlastite podsvijesti. A gdje su još indie-pop avantura projekta Superfood, alternativni hip-hop čikaškog repera po imenu Open Mike Eagle, nepregledni glazbeni pejzaži koje potpisuje ambijentalno dubok Moses Sumney ili danska metal atrakcija Myrkur? A tek smo stigli do Liz Wright, Josha Rittera ili djevojaka iz rock grupe L.A. Witch.
A kombinacija R&B-ja i elektronike? Kako to samo čarobno zvuči! I poticajno, želite li ponešto otkrivati. Polako i sa stilom.
Kelela je američka kantautorica čiji zvuk vrijedi istraživati i čiji glazbeni identitet zaziva nepce glazbenih sladokusaca na mnogim stranama zemalja zapadnog kulturnog kruga. Kombinacija alternativnog R&B-ja i slojeva elektronike obogaćenih utjecajima jazza, soula, britanskog garažnog zvuka i plesnog popa kojom Kelala Mizanekristos ocrtava vlastitu unutrašnjost, stihove ranjivosti i snage, kompleksnosti ljubavnoga života i odnosa među ljudima jednostavno će vas zaokupiti. I povesti, napisat će magazin Fact, u afro-futurizam putovanja glazbenom raznovrsnošću današnjice. Naslovna pjesma njezina albuma ‘Take me Apart’ doziva kontemplaciju. I nije jedina – kompletan umjetnički debi takav je da, podvlači New York Times, donosi zamršenost iscrtanu opsesivno i impulzivno, poput osobe koja se istražuje i nalazi u svim svojim različitostima: senzualna i oprezna, ležerna i nasrtljiva istodobno. Pa, jesmo li sebe uhvatili kako nas različite životne situacije učas učine neobičnima i iznenadno drugačijima negoli smo si umislili da jesmo?
‘Album donosi iskrenu viziju načina na koji se – premda nas odnosi često rastave na osnovne faktore – iznova osjećamo spremni za novu priliku i novu ljubav’, govori danas Kelela. I dodaje kako je kompleksnost njezine glazbene invencije, zapravo, sadržana u naslijeđu Amerikanke etiopskoga porijekla, odrasle u predgrađu uz zvukove R&B-ja, jazza i umjetničkog senzibiliteta koje sa sobom donosi Bjork.
I zato nam – jer svijet je sve samo ne jednostavno mjesto – umjetnička pojava Kelele može biti bliska. I cijenjena. Jer, ako na albumu koji potpisujete sa trideset i četiri godine baštinite slojeve prestižnih zvukova suvremenosti poput housea, grimea ili dubstepa i zvukom dozivate ono super atraktivno iz opusa Janet Jackson ili Bjork, tada je to vrijedno naše pune pažnje. Da zastanemo i stavimo slušalice u uši, slušalice iz kojih dopiru zvuci pjesama kao što su ‘Truth or Dare’, ‘Enough’ ili ‘Frontline‘. I pokušamo razumjeti, napisat će The Skinny, ‘komplicirane stvari koje se mogu dogoditi kada komplicirani ljudi pokušavaju razumjeti jedni druge’.
Na Airplay Radio Chartu stvari su jednostavne. Taylor Swift predvodi službenu radijsku listu drugi tjedan zaredom, a Calvin Harris, Dua Lipa, Sam Smith i Pink potvrđuju kako se hitovi jednostavno prepoznaju i još jednostavnije uvrštavaju u liste rotacije. I na taj način čine radijski program još bliskijim i atraktivnijim današnjem slušatelju.
Bez puno komplikacija. Pa i u mjesecu listopadu.
.
Top 40 Airplay Radio Charta, liste HR2 i Hrvatske diskografske udruge, pronađite na linku:
https://www.top-lista.hr/www/airplay-radio-chart-top40-40-tjedan-02-10-2017/
Goran Komerički
radijski producent