Od satire do dobrih djela: Kendrick Lamar i Drake
Kada se popeo za pozornicu prošlotjednih BRITsa, ‘najveći živući reper’ – kako je najavljen u londonskoj areni O2 – se prvo zahvalio DJ-jima i radijskim stanicama na podršci. Kendrick Lamar je tim riječima podvukao važnost radijske medijske platforme za glazbene umjetnike širom svijeta. Ta izjava ‘Najboljeg međunarodnog izvođača’ nagrada Brit Awards ukazuje na snažnu uvezanost svjetske radijske i glazbene industrije, onih dijelova medijske i industrije zabave koje će, naslanjajući se jedna na drugu, činiti važan dio naših dnevnih identiteta. Jer, mogućnost da glazbu i radio slušamo i nosimo sa sobom ma gdje bili i ma što radili daje nam priliku da svaki trenutak dana – bio on okupan suncem ili zameten snijegom – obojimo zvukom koji, emotivno ili znatiželjno, volimo. Pa i da, na taj način, saznamo ponešto nova ili se meditativno isključimo iz informacijske buke okolnoga svijeta. Tada naši mobilni uređaji i slušalice na ušima postaju našim utočištem. Otprilike na onoj razini na kojoj će uranjanje u svijet filma ‘Black Panther’ omogućiti jednu drugu snagu i jednu drugu maštu.
Važnošću Marvelove ekranizacije strip junaka ovih dana se bavi kompletna kulturna javnost. I to ‘ljubavno pismo crnačkoj kulturi’, kako ga opisuje magazin Vox, ruši sve rekorde zarade na mnogim stranama svijeta: milijarda dolara prihoda ostvariv je san. ‘Film ‘Black Panther’ definira trenutak crne Amerike’, ističe Carwell Wallace na stranicama The New York Timesa, a ploča ‘Black Panther: The Album’ – nastala u glazbenoj režiji Kendricka Lamara – taj trenutak čini još samosvjesnijim. Povezivanje afričkih korijena i američkog urbanog identiteta učinjen je na toliko slojevit način da će NME ispisati kako glazbeni albumi Marvelovih filmova s ovim konceptom dobivaju svoj novi zlatni standard.
A zlatnim standardom postaju i ljudske geste koje vas moraju dirnuti. Poput one kada je Drake milijun dolara – milijun dolara! – namijenjenih snimanju videospota podijelio ljudima kojima je taj novac potreban. I sve to zabilježio u kratkom filmu koji prati pjesmu ‘God’s Plan’. ‘Ovo je najvažnija stvar koju sam ikada učinio u svojoj karijeri’, napisao je Drake najavljujući video na Instagramu. Radi se o turneji dobrih djela u sklopu koje Drake prolazi Miamijem nehajno dijeleći novac dobiven od diskografske kuće za snimanje novoga videospota. Za vrijeme toga puta, hip hop zvijezda plaća namirnice ljudima koje prvi puta vidi. Iznenađuje tinejdžere novim automobilima, dijeli novac ljudima koji se bore s neimaštinom i životnim problemima, vodi ljude u shopping i daruje djecu igračkama. Drake je tom prilikom dijelio studentske stipendije i donirao ustanove poput Glazbene škole Sveučilišta u Miamiju, fondacije Lotus Home Shelter za pomoć beskućnicima ili udruge Vatrogasci grada Miamija. Utjecaj takvoga hoda ulicama američkoga grada izrazito je važna jer stotinama milijuna ljudi – među kojima je više desetaka milijuna Drakeovih fanova – pokazuje kako je moguće i koliko je lijepo činiti dobro.
Prošloga tjedna Britanska glazbena industrija dodjelom nagrada slavila je najuspješnije umjetnike – pobjednicima večeri smatraju se Stormzy i Dua Lipa – ali i pokazala trenutak u kojemu se nalazi glazbeno poslovanje. Nagrade su bile čvrsto uvezane sa streaming servisima i radijskim stanicama, jer su pojedine kategorije bile dodijeljene uz podršku BBC-jeva Radija 1, Spotifyja, radijske stanice Capital FM i streaming servisa Apple Music. Zabavu i duhovite opaske Jacka Whitehalla ukrasila je pokoja vidljiva tehnička pogreška za nastupa izvođača no to je samo pokazatelj kako britansku glazbenu industriju čine samo – ljudi.
Ljudi koji čine dobro drugima ili oni koji glazbom svijet čine kulturnijim mjestom, svejedno. Od satire Kendricka Lamara do plemenitosti Drakea tek je malen korak. Pa zato, ako su suze okupale vaše obraze za gledanja kadrova videospota ‘God’s Plan’, budite ponosni. Jer to znači kako ste čovjek ispunjen empatijom i emocijama. I kako pogled na ljude, njihove brige i njihova veselja na vas ostavljaju živoga traga. Onoga traga koji se počesto gubi u koračanju kroz naše probleme i kroz izazove naših briga.
Izazovi radijske rotacije u Hrvatskoj deveti tjedan su na prvo mjesto dovele Eda Sheeran s njegovom posve emotivnom i posve ljudskom pjesmom. Singl ‘Perfect’, naime, i dalje prevodi tjedni izvještaj Airplay Radio Charta – liste HR2 i Hrvatske diskografske udruge.
Goran Komerički,
radijski producent