Facebook? Okej, recite mi što je sljedeće!
Glavninu svog umjetničkog identiteta, poslovnog projekta ili društvenog života vezali ste uz Facebook? Promislite još jednom. Jer, premda se radi o posve predvidljivoj činjenici i točkama koje ste potpisali sklapajući ugovor s globalnom društvenom mrežom, tek s informacijom o pravoj žetvi zloupotrijebljenih privatnih podataka ljudi kojima je Fejs važan ili manje važan dio života – govori se o pedeset milijuna, a nagađa kako je to samo vrh ledenog brijega – stvari su se opasno zaljuljale. I pitanje je hoće li se i kako cijela ova priča rasplesti i svjedočimo li početku kraja ove društvene mreže.
The New York Times navodi kako je vrlo velik broj korisnika odlučio zatvoriti profil na Fejsu, a poslovni mediji prenose kako se gubitak kompanije broji u desetinama milijardi dolara u svega par dana. Istovremeno, njujorški dnevnik je – nakon upita vlastitih čitatelja – objavio upute i razmišljanja o najboljim alternativama za Facebook, WhatsApp i Instagram, platforme koje su u vlasništvu Marka Zuckerberga. A cijela ta gungula sasvim sigurno će se osjetiti u glazbenoj industriji i njezinu njegovanju novih pristupa i alata plasiranja umjetnika, događaja i projekata diljem svijeta.
A ti novi pristupi dolaze s novim kretanjima i novim trenucima koji otkrivaju trendove. I svako toliko pokazuju koliko je važno ustrajno raditi na sebi i prepoznavati smjerove kojima valja ići.
Recimo, koncertni biznis.
Aktualna koncertna turneja Lorde po Sjevernoj Americi podbacila je, prenosi britanski Guardian. Lorde nastupa u dvoranama čiji je kapacitet popunjen tek trećinom mogućih mjesta. List navodi kako publika jednako tako nije popunila niti nastupe na aktualnim turnejama grupe Arcade Fire, Lane Del Rey i Ellie Goulding. JAY Z je, dodaje se, turneju „4:44“ koja mu je donijela najveću zaradu u samostalnoj koncertnoj karijeri također održao u dvoranama koje nisu bile rasprodane, a slabiju prodaju od očekivanoga imaju i američke turneje sastava The Smashing Pumpkins i Taylor Swift. Guardian navodi kako se među razlozima takvoga trenda nalazi previsoka cijena ulaznica, relativna nevidljivost mnogih internetskih prodajnih mjesta i moguća pasivnost publike inficirane glazbenim streamingom.
U vremenu kada čekamo početak travnja i rezultat uvrštenja Spotifyja na njujoršku burzu i kada najveća svjetska radijska kompanija iHeartMedia traži način restrukturiranja i spas od bankrota, promišljanje o nastavku trenda uspješnosti u glazbenoj industriji – podsjetimo, prošla je godina bila najbolja do sada – izrazito je važno. Magazin Paste, povezujući mikro i makro razinu, pita se može li tome pomoći lansiranje mladog post-punk benda poput britanske grupe Shame. Oni bi, razmišlja se, donijeli novu strast na sceni kojoj takvo uzbuđenje poprilično dugo nedostaje. Ogoljene gitare ili gitare eklekticizma, ma koliko vrsne bile u radovima izvođača kao što su Car Seat Headrest, Jack White, Grizzly Bear, The National ili The Decemberists – ipak stoje daleko od vrhova globalne popularnosti.
Je li razlog tome nedostatak senzibiliteta publike za rock glazbu, manjak kanala kojima mladi umjetnici dolaze u centar interesa ili pitanje uspostavljanja i nametanja vlastitog identiteta, tek je mali dio pitanja kojima će se pozabaviti menadžeri glazbenog poslovanja. Do tada nam valja prigrliti razmišljanje Ryana Teddera, izrečeno u razgovoru za globalni radio Beats 1. A ono govori o tome kako će – u godinama kada platforme omogućuju doticaj s desetinama tisuća novih umjetnika i njihovih radova svakoga dana – najuspješniji biti oni glazbenici koji imaju poseban duh, talent i visoko razvijenu umjetničku pojavnost. Takvi su, ističe američki autor, Khalid ili Billie Eilish.
Ryan Tedder će u mikrofon Zaneu Loweu reći i to kako je za uspjeh i brojnost ženskih izvođača na pop sceni danas zaslužna veća vokalna izražajnost i snažnija emocija u usporedbi s muškim kolegama. Onakva osjećajnost, podvlači, kakvu na drugoj strani pokazuje Ed Sheeran. A upravo Ed Sheeran je ovoga tjedna srušio rekord po broju tjedana boravka na vrhu Airplay Radio Charta, službene top-liste HR2 i Hrvatske diskografske udruge. Njegova „Perfect“ na prvome mjestu službene radijske liste nalazi se po dvanaesti puta.
Goran Komerički,
radijski producent